CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, June 10, 2009

Saudara vs Kawan

Dunia skrg mmg pelik...
tp, manusia yg duduk dlm dunia ni yg lg pelik sbnr nya...

yg saudara dibuat lawan...
yg kawan dibuat lbh dr saudara.. hehehe....
entah laa... tp itu la hakikat kehidupan...

bila x tahu menilai yg mna betul dan salah...
bila terus terusan menyimpan marah dan dendam
sdg kn semua tu blh diselesaikan dgn cara paling cerdik kata org...
melain kan dia sememangnya x cerdik dan pandai sbb trlalu ikut hati
dan trlalu mndengar kata org lain...


kita hidup di dunia ni mmg x kn trlepas dr buat kesilapan...
dan setiap org perlu tahu mcm mna nk perbaiki diri dr terus buat silap...
tp, apa yg sbnr nya kita nk cerita kt sini ialah
bila kita sesama saudara sndiri bermusuh hnya krn org luar yg bergelar kawan...

silap nya bila kita trlalu mndengar hnya di sebelah pihak shj..
kita x peduli cerita dr pihak yg satu lg,
lbh2 lg bila kepercayan kpd kawan itu melebihi
dr kepercayaan pd saudara....



yg pelik nya bila yg mnjadi punca itu org lain,
tp kita pulak yg kena tempias nya...
manusia2...
begitu lah.. x matang bila buat keputusan...
kita elok menegur sapa, tp krn org lain kita pula yg jd mangsa nya...

bila difikir balik, kita x rugi pun kalau dia x nk tegur kita...

tp itu la..
bila memikirkan hubungan kekeluargaan yg kuat tu rasa sedih juga sbb di layan spt ini...


xpela... mgkin hati dia lain kot.. x mcm hati manusia biasa...
kalau dia nk terus dgn ego nya tu xpela..
kita mmg x rugi pape.. dia yg rugi sbb dia yg menjauhkan diri sesama saudara..
sekurang2 nya kita ni tnya la jg keadaan dia bila tau dia baru keguguran hehehe...
kita pn bukan la sesempurna mana tp
sekurang2 nya kita ada otak utk pk yg mna elok dan x elok..


jd, kita rasa mcm ni la...

kita tulis ni bukan nk mengaibkan sesiapa...

sbb kalau baca entry ni tp x rasa pape..
kira nya bukan utk korang la entry ni hehe..
tp kalau2 masa baca tu terasa pedih je..
agaknya mmg korang la org nya tu hehehe....
nasib la kan... sape suro buat mcm tu :P


kpd yg berkenaan...
kita da cuba utk menegur bila keadaan jd x btl..


tp kalau kpd yg berkenaan tu rasa dia tetap btl..
dan kawan yg dia puja sbg kawan baik nya itu sgt baik mcm malaikat xpela..
kita x blh nk ckp apa laa... dia tetap akan rasa dia betul juga...
lg pun dia bukan budak sekola rendah yg xtau nk pk yg mna btl n slh..
dia da beso pjg pn..
da kawen n da tau tngungjwb segala...


kalau kpd yg berkenaan tu terbaca...

kita nk mtk maaf la sbb trpksa tulis smpai mcm ni..
kita bkn dendam pape pun..
x lgsg sbb kita mmg x rugi pn bila dia mcm menjauhkan diri dr saudara dia sndiri...
cuma kita sedih sbb dia membesarkan kawan dia yg sorg tu
dr mndgr sebetul2 nya
apa yg benar...
smpai membuang saudara sndiri...
tepuk dada tnya la selera..


kalau mmg dia da x selera dgn hubungan kekeluargaan ni xpela....
terus kan la percaya dan melebihkan kawan dia yg sgt hebat tu...

oh lupa pulak..
selamat pengantin baru kpd kawan dia yg berkawen bru ni..
semoga mnjd isteri yg baik dan pndai mnjaga diri
dan tau menghormati org lain hehehe....


ok la... mls da nk tulis pasal ni..
kalo yg berkenaan x baca rugi jg kekeke....
kpd semua yg mengikuti blog kita...
entry kali ni agak beremosi hehe..
biasa la manusia mmg begitu...
mintak maaf pd semua yg x fhm dgn entry ni...
hehe k laa...
lps ni entry yg lbh bagus dr yg ini akan menyusul :D



13 comments:

anjut said...

kaklong siti payung, jgn sedih2, nanti baby pun sedih..x pe, saudara yg buat tu sorang jer kan?kaklong kan ada ramai saudara,yang lain2 tu semua kat sebelah kaklong. mcm saya ni, saudara dan kawan kan?huhuhu!jgn sebab sorang, kerja kita semua tergendala. kan?huhu!

yaya said...

~anjut~ hehehe... sbnr nya da lama sgt simpan.. citer dgn pak usu smlm.. pastu dia pn sedih sbb yg buat tu saudara rapat.. tah mcm mna, terlintas nk tulis... mana tau dia baca n dia sedar apa yg da dia buat hehe.. xpela.. biasa la tu.. kita nk rapatkan hubungan yg jauh.. tp kalau dia x nk kita blh berdoa je la :)

p/s by the way....thanks ye :D

♥chentaMAYA™ said...

manusia mmg cm2.kdg2 ape yg kte buat serba tak kena.pdhal kte bniat baek.tp xpela sis yaya!nnti bila tba masanye sdr lah dia tuh~

Mohd.Noor Azam Bin Ateh said...

Siti..

Hmmm..jangan sedih2 eh. Please check ur email.along_42@yahoo.com. betulkan? sender from chitrabirue

Mohd.Noor Azam Bin Ateh said...

Azam ada comment through your email.

yaya said...

hehehe... tenkiu semua... saje nk beremosi...

shila.n1971 said...

Betul 3X... apa yg korang ckpkan tu...
CT x blh emosional sgt..jaga baby kt dlm 2.. nnti ikut emosional mcm mama dia...

yaya said...

hehehehehe....skali skal je emo...dah lepaskan dah.. ni da xde pape da hehehe...

aku dan nasihat said...

bismillah

aku dan nasihat said...

Wahai orang-orang Yang beriman! jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan Yang dilarang) kerana Sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya Yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya Yang telah mati? (jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadaNya. (oleh itu, patuhilah larangan-larangan Yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; Sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani.(Surah Al Hujjurat:12)

aku dan nasihat said...

Wahai orang-orang Yang beriman! janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki Yang lain, (kerana) harus puak Yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan Yang lain, (kerana) harus puak Yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya Yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu Dengan Yang lain Dengan gelaran Yang buruk. (Larangan-larangan Yang tersebut menyebabkan orang Yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah ia beriman. dan (ingatlah), sesiapa Yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang Yang zalim.(Surah Al Hujjurat:11)

aku dan nasihat said...

sebenarnya orang-orang Yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat(Surah Al Hujjurat:10)

aku dan nasihat said...

simpati kat awak.tapi xperlu buka keaiban orang sedangkan keaiban kita terbentang didepan mata.bersyukurlah kerana keaiban itu sedang ditutup oleh mereka(sedare ataupun kawan).Moga Allah memberkati kamu semua.